Merhaba. Geçmiş bayramınızı kutlayarak yazıma başlamak istiyorum. Memleketim Eskişehir’de geçirdiğim bayram tatilim süresinde, ilgi alanım gereği şehirdeki bazı elektronik marketleri de gezme fırsatı buldum. Bugüne kadar elektronik bir ürün alırken interneti seçme sebeplerim arasında uygun fiyat araştırmasının yanında, özellikler tablosu ve benzer ürünlerin karşılaştırmalarının olması cezbedici geliyordu. Fakat bu 4 günlük tatil fikirlerimde bazı değişiklikler yaptı. Yukarıda saydığım güzelliklerin ötesinde alınacak ürünü gözle görmek, şöyle bir tartmak, dokunmak da ayrı bir tat veriyor. Yani özellikleri güzel ve yeterli olsa bile bir dizüstü bilgisayar alırken insan klavyesini sevmeli, rengini resimden değil de gerçeğini görerek seçmeli bence. Bunun dışında seçebilme özgürlüğünün olması da seçeneklerin çokluğu da insanı baştan çıkarıyor. Sonuçta şuna karar verdim. Bundan sonra bir şey alacaksam önce ihtiyacıma ve fiyat aralığına göre internetten birkaç alternatif belirleyeceğim. Sonra gidip bu ürünleri duyu organlarımla test edeceğim.
Bayram sonrasına denk geldi ama bu tarz tatiller için, tatil öncesi bazılarına önemli gelebilecek bir hizmetten bahsetmek istiyorum. Türk Hava Yolları, bilişime yaptığı yatırımla artık cep telefonlarından bazı işlemlerin yapılmasını sağlıyor. Yani ille de bir THY bürosu, acente veya bilgisayar başında olmanıza gerek yok. Artık herkesin kol saatinden fazla yanında taşıdığı cep telefonu yeterli. İnternet bağlantısı olan bir telefon ile bağlanıyorsunuz “Mobil THY” sitesine, isterseniz bilet alıyorsunuz. İsterseniz check-in, kargo, tarife sorgulama, miles&smiles, bagaj takibi ve rezervasyon gibi verilen hizmetlerden faydalanıyorsunuz. Benim Türkçeye duyarlılığımı bilenler diyecekler “check-in” de ne demek, niye böyle yazıyorsun diye. Cevabım hazır. Türk Hava Yolları hizmetin adını, bu uygulama için böyle koymuş. Diyecek söz bulamıyorum. Tahminim bu uygulamalar geliştirildikçe şu anki işlem seçeneklerine eklemeler olacaktır. Bari bundan sonrakilerin adlarını Türkçe koysalar. Bu hizmet ile ilgili sık sorulan sorulardan, eğitim videosuna ve kullanım kılavuzunun pdf haline kadar birçok bilgiye http://www.thy.com/tr-TR/services/mobile/index.aspx adresinden ulaşabilirsiniz.
Avrupa Birliği’nin, internet sitelerinin kullanıcıların bilgisayarlarında bazı bilgilerin depolanmasına ve sorgulamalarda kullanılmasına imkân veren ve çerez(cookie) dediğimiz dosyaların kullanımına, kullanıcı izni alınmasını öngören düzenlemeyi yapması planlanıyor. Böylece en basit tabiri ile bir siteye girdiğinizde “bu siteye 5. girişiniz” gibi ibareleri kullanmak isteyen site yöneticileri, bunu kullanıcılarına bildirmek ve iznini almak zorunda kalacak.
Avrupa’nın çerez, Microsoft, telif hakkı gibi bilişimle savaşı yetmezmiş gibi bir de bizden bir dava Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne gitmiş. İnternet Teknolojileri Derneği, 2008’den beri yasaklı olan ama nasıl oluyorsa ülkeler arasında siteye giriş sayılarında derece yaptığımız Youtube sitesinin kapalı olmasını AİHM’ne götürmüş. Dernek, ülkemizdeki mahkemelerden gerekçeli veya gerekçesiz olarak red cevabı aldıklarını ve artık çaresiz olarak yasağı “ifade özgürlüğünü ihlal” maddesine dayandırarak AİHM’ne başvurduklarını belirtiyor. Hayırlısı diyelim.
Saygılarımla.