FERRUH ERDOĞAN

FERRUH ERDOĞAN

BİLECİK İLİ İL ÇEVRE DÜZENİ PLANINA DESTEK ÇAĞRISI!

BİLECİK İLİ İL ÇEVRE DÜZENİ PLANINA DESTEK ÇAĞRISI!

İl Özel İdaresi tarafından 2006-2007 yıllarında ön etütleri ve inceleme-gözlemlerle başlatılan ÇEVRE DÜZENİ PLANI, daha sonra anket çalışmaları, katılımcı toplantıları devam etmişti. Devamında RAPOR, PLAN HÜKÜMLERİ ve EYLEM PROGRAMI ve İZLEME-DEĞERLENDİRME bölümlerinin yazılımı tamamlanarak, taslak halinde kurum ve kuruluşlara, Sivil Toplam Kuruluşları'na dağıtılmıştı.

Plan çalışmaları öncelikle İstanbul Metropolitan Planlama ve Kentsel Tasarım Merkezi ile Bilecik İl Özel İdaresi tarafından hazırlanan, Bilecik il bütünü Çevre Düzeni Planı Açıklama Raporu'nda yer alan bazı kroki, şema ve açıklama metinleri BELDA A.Ş tarafından yapılan ikinci çalışmalara ışık tutmuştur. “Her iki çalışmayı bütünleştirmek için alınan ilke kararları doğrultusunda aynen korunmuştur.” Tırnak içindeki ifade plan raporunun ikinci sayfasında, plan müellifi BELDE A.Ş. Koordinatörü Saffet Atik tarafından yazılmıştır.

Anlaşılacağı gibi “ÇEVRE DÜZENİ PLANI” iki defa elden geçirilmiş, ek olarak da planın ikinci müellifine(yapıcısı) planın Bayındırlık ve İskan Bakanlığının “PİLOT” projesi olarak uygulanmak üzere programlanmıştır.

İl bünyesindeki yapılması gereken toplantılar, taslaklar üzerindeki çalışma inceleme ve eleştiriler İl Özel İdare Genel Sekreterliğince değerlendirilmiş, ilgili meclislerde görüşülmüştür. İldeki belediyeler ve katılımcı kurum, kuruluş ve sivil toplum kuruluşlarının izlemesi sağlanmıştır. Meclislerden incelenerek, görüşülerek onaylanarak geçmiş, itirazlar ve gerekli görülen hususlar plan müellifi ile (Belda A.Ş.) görüşülerek, Bakanlıktan görüş alınarak komisyonlarda incelenmiştir. İtirazların yasal prosedürü sürdürülmüştür, karara bağlanarak yerel meclislerin onayından geçmiştir. Bu arada yeteri kadar ilgi çekmiş midir? Planın önemini kavrayan bizler ısrarla takip ederek, etmeye devam ederek görevimizi yapmaktayız. Bu arada ifade etmekten geçemeyeceğim husus ısrarlı takip ve yazılarımı yayınlayan, bununla da kalmayıp TOPRAK ve memleket sevgisini yürekten duyan Sakarya Gazetesi'de ulvi görevini fazlasıyla yapmıştır, yapmaktadır.

Çevre Düzeni Planı'na kendi görüşlerinin yeteri kadar yansımadığını ifade eden Bozüyük İlçe Belediye Başkanlığı itirazlarını yapmıştır. Bakanlıktan gelen görüş gereği itirazları komisyon ve mecliste kabul görmeyince idari dava açmıştır. Dava sonucu kararı görmedim ancak karar gereği neyse ilgili yasal çalışmalar yapılarak PLAN düzeltmesine gidilebilir. Ama Plan'dan vazgeçmek, uygulamadan kaldırmak gibi yapılacak tasarruflar hepimize tarihi bir sorumluluk getirecektir. Duygularınızla siyasi teammüllerimizle hareket etme lüksümüz yoktur. KENT PLANLILIĞI Çevre Düzeni Plan mevzuat ve ilkeleri Çağdaş Uygar bir çalışma istemektedir. Bölge ve il düzeyinde yapılan Çevre Düzeni Planları ÜLKE düzeyinde Tevhid (birleştirilerek) edilerek Milli Planlamaya ulaşılmış olunacaktır.

Özetle Plan için öncelikle neler yapılmamıştır ve neleri acilen yaparak geride kalan iki yılı telafi edebiliriz.

1-)Öncelikle Bilecik Üniversitesi'nde Rektörümüz Sayın Prof. Dr. Azmi ÖZCAN'ı Sivil Toplum Kuruluşları olarak nasıl destekledikse, Üniversitenin varlığı ile ileri ki yıllarda bilimsel araştırmalara dayalı bir Çevre Düzeni Planı istiyorsak, aynı dayanışmayı, Çevre Düzeni Planı'nın uygulamaya organizasyonel yapısıyla görmek üzere, harekete geçmeliyiz. PLAN, çevresinde kararlılıkla toplanmalıyız. “KATILIMCILIĞIMIZ” da ısrarlı olmalıyız. Plan raporunda bu görev bize verilmiştir.

2-)Çevre Düzeni Planı adına yeni bir organizasyon yapılacak ve şematik organizasyon şeması hazırlanacaktı. Bu şema- organizasyonel kadro yapısı iki yıldır gündeme gelmemiştir.

3-)Şahsen Saffet Atik'ten- (BELDE A.Ş) organizasyon şemasını istedim olumlu cevap verilmesine rağmen uzun bir süre geçmiş kendisinden Doküman gelmemiştir.

4-)Uygulamaların ve uygulama bileşenlerinin ağırlıklı olarak ele alındığı son aşama üzerinde odaklanılan ana konular sırasıyla,

-Sürdürülebilir KENT yönetimin oluşturulması

-Sosyal sermayenin güçlendirilmesi

-Çevresel sürdürülebilirliğin sağlanması

-Yerleşim birimlerinde Ekonomik temel yaratılması

-Faaliyetlerde topyekün verimliliğin artırılabilmesi için gerekli mekansal düzenlemelerin yapılmasıdır.

5-)Katılımcılardan (Tüm resmi, STK, meslek odalar) görüşlerini bildiren ANKET formlarından elde edilen bilgilerde Plan Raporunda, planlamaya ESAS stratejiler belirlenmiştir. Planın MİSYON (var oluş nedeni), VİZYON ( Geleceğe bakış) ve amaç-stratejilerin tespitinde katılımcıların önerileri değerlendirilmiştir bu doğrultuda hareket edilmiştir.

6-)1.Doğal yapı ve çevre

2.Demografik Yapıya ilişkin çalışmalar

3.Sosyo-Ekonomik (Sanayi- Tarım- Maden- Hizmet Sektörü- Turizm ve Kültür- Kentsel Yerleşim başlıklarıyla PLANLAMAYA ESAS STRATEJİLER (ANA) başlık olarak alınmış. Alt stratejiler tablolarda detaylarıyla açıklanmıştır.

7-)Yukarıdaki maddelerdeki PLANLAMA sırası ve konuların detay, veri ve tesbitleri ANA STRATEJİLER oluştururken, Bilecik İl Özel İdaresi ve İstanbul Metropolitan A.Ş. Bilim ekibinin çalışmaları BELDA A.Ş.'nin yapmış olduğu elimizdeki planın OMURGASINI teşkil etmiştir. Üzüntüm, bu verimli ve Bilecik için çok önemli çalışmaların aynı hız, iştah-gayretle devam ettirilmemesidir.

8-)Plan raporunun 21. sayfasında “Sorumlu kurum Valilik olmalıdır. Tüm kurumlardan bir temsilci ve STK'ların katılımı ile oluşturulacak bir heyet ve kurulca takip edilmeli ve desteklenmelidir.

9-)Valilik koordinatörlüğünde mücavir alan içerisinde Belediyeler, dışında ise İl Özel İdaresi Genel Sekreterliğince yürütülmeli ve desteklenmelidir. Plan başarısını halk değerlendirecektir.

10-)Stratejik amaçlara ulaşmada kurumlar ancak bir araç olabilir, kurumlardan ziyade mesuliyet halka aittir.

SONUÇ;

A-1/100.000'lik TEMATİK Planlama paftalarına dayalı 1/5000'lik Nazım İmar Planları'na daha hiç başlanılmamıştır. (Eski yapılanlar olabilir!)

B-Doğrudan hiçbir toplantı, bilgi ve STK'lar ile ilgili Bakanlık birimleri ile toplantı da yapılmadan, görüşler alınmadan 1/1000'lik uygulamalı imar planlarına geçmek bütünlüğü bozmaktır. Ç. D. Planına aykırıdır. Gelecekle plan bütününe zarar verecektir.

C-İl Özel İdare Genel Sekreterliği Plan gereği organizasyonel şemayı açıklamalı Sorumlu Kurum Valilik emri ve onayı ile STK'lardan Plan Raporundaki öneri gereği “HEYET” kurulmalıdır (Plan Raporu 20, Sayfa). Toplantıların yapılmasının Nazım İmar Planlarının yapılmamasına bağlamak (bana cevap bu şekilde verildi) doğru değildir.

D-Çevre Düzeni Planını okuyup, incelemeden kurum ve kuruluşlara yapı- tesis kurma izni, ruhsatı verilmesi Nazım İmar Planları yapılmadan verilmesi doğru değildir. OSB'ler dışında tesis izni verilmesi plan bütününü bozacaktır. Kusur işlenmiş olunacaktır.

Yukarıdaki açıklanan konuları ve Çevre Düzeni Planına işlerlik kazanması hızlandırmak adına Valilik tarafından Özel İdare Genel Sekreterliğince; Belediye Başkanları, Kaymakamlıklar, Sivil Toplum Kuruluşları, Seçilmiş Meclis Üyeleri ve Bakanlıkların İl Müdürlükleri genişletilmiş HEYET toplantısı yapılmasını öneriyorum. Tüm Sivil Toplum Kuruluşlarını da bu konuda birlikte hareket etmeye davet ediyorum. Sivil Toplum Kuruluşları toplu olarak öncülük yapmak zorunluluğunda ve sorumluluğundadır. Plan, katılımcılığı ve Kent Konseyi ve Sivil Toplum Kuruluşlarının birlikte hareketine “HALK” adına öngörmektedir. Ve bu nedenle de “KARAR” ve YÖNETİMİ organizasyonel olarak YEREL YÖNETİMLERE vermektedir. Planlamanın amir hükmü, KATILIMCILIK ve DEMOKRATİK açılımla HALKIN şeffaf DENETİMİNE açık olmaktır. Ve ÇAĞDAŞ-UYGAR VE BİLİMSEL düzenlemelerle PLAN da belirtilen ANA STRATEJİ başlıklarını uygulamaktır.

Bu yazı toplam 762 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
FERRUH ERDOĞAN Arşivi
SON YAZILAR