KORAY ÖZTEKİN

KORAY ÖZTEKİN

2009 YILI HANE HALKI BİLİŞİM TEŞKNOLOJİLERİ KULLANIM ARAŞTIRMA SONUÇLARI

2009 YILI HANE HALKI BİLİŞİM TEŞKNOLOJİLERİ KULLANIM ARAŞTIRMA SONUÇLARI

Merhaba. Geçen hafta T.C. Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu’nun 147 sayılı ve 18 Ağustos 2009 tarihli, 2009 Yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları’nı okudum. Hem bu araştırmadaki sonuçları size aktarmak hem de bunu yaparken yorumlamak istiyorum.
2009 yılı Nisan ayında yapılan araştırmaya göre hanelerin %30’u internet erişimine sahip. Oranın bu kadar düşük olmasının nedeni tabiî ki ülkemizdeki internet erişim ücretlerinin çok yüksek olması. Evinde internet erişimi olmayan kişilerin %30,1’i evden internete bağlanmama nedeni olarak internet kullanımına ihtiyaç duymadıklarını belirtmişler. Bu da 100 kişilik bir araştırma temel alınırsa, evinde interneti olmayan %70’lik nüfusun da %30’u yani %21’e karşılık geliyor. Bu oran ya işlemlerini, geleneksel yolla halleden kişilerin ya da ev dışında iş yeri gibi bir yerden internet ihtiyacını karşılayanların toplam oranı.
ADSL, %85,6 ile ülkemizde en yaygın internet bağlantı türü. E bu da gayet normal. Türk Telekom’un özelleştirilmesi öncesi ve sonrasında tekel olarak kalması ve internet servisi sağlayıcılıkla ilgili şirketlerin önünün açılmasının gecikmesi bazı teknolojilerin ülkemize geç gelmesine ve bu arada eldeki imkânların en iyisi olan ADSL’nin bu yüksek oranlara çıkmasına sebep oldu.
16-74 yaş gurubundaki bireylerde bilgisayar ve internet kullanım oranlarının da belirlendiği araştırma sonuçlarına göre, bilgisayar kullanım oranı %40,1, internet kullanım oranı %38,1. Bu değerler, erkek ve kadınlar arasında da ayrıştırılmış rapordan çıkan ortalama oranlar. Bu oranlar da bence internetsiz bilgisayarın artık birçok konuda bir işe yaramadığını ve bilgisayarın artık internet kullanmak için bir araca dönüşmeye başladığını gösteriyor. Zaten artık oyunlardan, ofis uygulamalarına kadar birçok uygulamayı internetten halledebiliyoruz. Yani ekmek kızartma makineleri internet erişimi sağlayan cihazlar olsa araştırma yapılırken “internet kullanmak için bilgisayar mı ekmek kızartma makinesi mi kullanıyorsunuz?” sorusu yer alırdı. Bu görüşüme göre cep telefonu gibi bilgisayarsız internet sağlayan cihazların artması ile ülkemizde internet kullanım oranları bilgisayar kullanım oranlarını geçebilir.
Bilgisayar ve internet kullanımının en yüksek olduğu yaş grubu 16-24 yaş grubu olmuş. Yani genç nesil olayın farkında.
Anketin uygulandığı zaman dilimindeki işgücü durumu dikkate alındığında, işverenlerde bilgisayar ve internet kullanım oranı sırasıyla %67,8 ve %66,1 iken, ücretli ve maaşlı çalışanlarda bu oranlar %58,6 ve %56,8 gibi değerlerde. Bu da patronların masa başında olma durumundan da kaynaklanan bilgisayar ve internet kullanımının olduğunu, bütün işçilerin ise bilgisayar başında çalışmadığı gerçeğini bizlere gösteriyor. Aynı oranlar işsizlerde sırasıyla %43,2 ve %41,6. İşsiz ordusunda da gayet yüksek değerlerde bilgisayar kullanımının olması evde vakit geçirmek, sınav haberlerini ve iş ilanlarını takip etmek, ucuz sosyalleşmek gibi amaçlarla olduğu düşüncesini bende oluşturdu.
Son üç ay içerisinde internet kullanan bireylerin %72,4’ü e-posta gönderip almak, %70’i gazete ve dergi okumak, %57,8’i sohbet odalarına mesaj ve anlık ileti göndermek, %56,3’ü oyun, müzik, film, görüntü indirmek ya da oynamak ve oynatmak için interneti kullanmış. Bu değerler çok net biçimde ülkemiz internet kullanıcısını anlatıyor.
İnternet üzerinden alış veriş yapan %11,8’lik nüfusun en çok yaptığı alış veriş ürünleri ise elektronik araçlarda toplanmış. Bunu da satılan malları almak isteyen kişilerin ihtiyaçlarına en uygun ürünü bulmak için karşılaştırma yapabilecekleri internet alış veriş sitelerini seçtiklerini, kredi kartlı taksit imkânlarından faydalandıklarını ve belki de yerel satıcıların ilgisiz ya da satılan ürünlerle ilgili bilgisizliğindense sanal ortamı seçtiklerini düşündürüyor.
Saygılarımla.
Megapiksel: Sayısal kameralar ve tarayıcılar gibi görüntüleme cihazlarının görüntü çözünürlüğünü açıklamak için kullanılan ölçü birimidir. Bir megapiksel, bir milyon resim birimi ya da piksel içerir. 1 megapiksel, 1 milyon pikselden oluşur.

Bu yazı toplam 476 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
KORAY ÖZTEKİN Arşivi
SON YAZILAR